Contact Us:

670 Lafayette Ave, Brooklyn,
NY 11216

+1 800 966 4564
+1 800 9667 4558

In Nederland zijn 13,7 miljoen mensen actief op social media. Dat zijn er ongeveer evenveel als vorig jaar. Dat blijkt uit onderzoek van Newcom Research & Consultancy. In dit artikel delen we de highlights.

Besteedde tijd op social media per dag
Nederlanders besteden gemiddeld meer tijd op social media dan vorig jaar. Zeker de leeftijdsgroep 20-39 jaar is aanzienlijk meer social media geen gebruiken. Van 111 minuten per dag naar 138 minuten per dag. Andere groepen laten kleinere verschillen zien, maar bijna overal is een stijging te ontdekken. Alleen de groep 15-19 jaar zit 4 minuten minder per dag op social media.

Favoriete kanalen
Facebook blijft in Nederland het meest gebruikte kanaal, met 10,3 miljoen gebruikers. YouTube volgt daarna met 9,3 miljoen gebruikers. Instagram sluit de top 3 met 6,6 miljoen.

  • Facebook: 10.300.000 Nederlandse gebruikers
  • YouTube: 9.600.00 Nederlandse gebruikers
  • Instagram: 6.600.000 Nederlandse gebruikers
  • LinkedIn: 5.000.000 Nederlandse gebruikers
  • Pinterest: 4.200.000 Nederlandse gebruikers
  • Twitter: 3.500.000 Nederlandse gebruikers
  • Snapchat: 3.200.000 Nederlandse gebruikers
  • TikTok: 3.000.000 Nederlandse gebruikers

Facebook is iets gedaald ten opzichte van 2021 met -1%. YouTube (+2%) en Instagram (+11%) zijn gestegen. LinkedIn is met maar 1% nagenoeg gelijk gebleven. Opvallend is de stijging van Twitter. Sinds jaren zit daar weer flinke groei in; van 2,9 miljoen in 2021 naar 3,5 miljoen in 2022. Een stijging van 22%.

Dagelijks gebruik
Het dagelijkse gebruik van social media is anders dan het aantal gebruikers op social media. Niet elke gebruiker logt immers elke dag in. Facebook staat met 6,9 miljoen dagelijkse gebruikers bovenaan. Met redelijke afstand volgen Instagram (4,0 miljoen) en YouTube (3,5 miljoen).

  • Facebook: 6.900.000 dagelijkse gebruikers
  • Instagram: 4.000.000 dagelijkse gebruikers
  • YouTube: 3.500.000 dagelijkse gebruikers
  • Snapchat: 1.900.000 dagelijkse gebruikers
  • TikTok: 1.600.000 dagelijkse gebruikers
  • Twitter: 1.449.000 dagelijkse gebruikers
  • LinkedIn: 1.153.000 dagelijkse gebruikers
  • Pinterest: 985.000 dagelijkse gebruikers

Het dagelijkse gebruik van TikTok is het hardst gestegen ten opzichte van vorig jaar: +91%. Het dagelijkse gebruik van Facebook is juist iets afgenomen: -6%. Instagram stijgt met 8%, YouTube met 14%. Twitter stijgt ook en heeft 18% meer gebruikers per dag.

Conclusies
Newcom trekt een aantal mooie conclusies uit de cijfers:

  • We zijn social media actiever gaan gebruiker. We gebruiken meer platforms en spenderen er meer minuten.
  • TikTok is de grote winnaar qua gebruik. Instagram maakt een opvallend grote sprong.
  • In het dagelijks gebruik groeien met name TikTok, Snapchat en Twitter. Het aantal dagelijkse Facebook-gebruikers daalt.

Voor het volledige onderzoek verwijzen we graag naar Newcom Research & Consultancy.